Aircoservice
Algemeen
Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een aircosysteem. Het aircosysteem verhoogt het comfort in de auto, en daarmee ook uw veiligheid! Om het systeem optimaal te laten werken heeft uw airco regelmatig onderhoud nodig. Met het laten uitvoeren van onderhoud loopt u minder risico plotseling geconfronteerd te worden met hoge kosten.
Aircoreparatie en onderhoud = Specialistenwerk
Bij ons kunt u terecht voor onderhoud en reparatie aan uw aircosysteem.
De werking
Een aircosysteem bestaat uit een groot aantal onderdelen. De belangrijkste onderdelen zijn:
- De compressor
- De verdamper
- De condensor
Het principe van een aircosysteem is het vloeibaar maken van een gas, en deze vloeistof vervolgens weer omzetten in gasvorm.
De compressor, welke zich onder de motorkap bevindt, en door de motor wordt aangedreven, brengt het koudemiddel onder druk waardoor dit vloeibaar wordt. Bij het vloeibaar worden van het koudemiddel komt veel warmte vrij. De warmte wordt afgevoerd door de condensor. De condensor bevindt zich ook onder de motorkap, voor de radiator. Door de rijwind en een ventilator wordt de warmte afgevoerd.
In de verdamper, welke zich in de passagiersruimte bevindt wordt het koudemiddel weer gasvormig. Door de drukverlaging gaat het koken. Dit ontrekt warmte aan de buitenlucht. De aanjager blaast deze koele lucht langs de verdamper in de auto en hierdoor koelt de lucht in de passagiersruimte af.
De afgekoelde lucht wordt ontdaan van water, omdat dit condensvorming geeft op de verdamper. Daarom staat er onder uw auto met airco op warme dagen vaak een plasje water. Dit is heel normaal. Een groot voordeel van de koele en gedroogde lucht in de passagiersruimte is dat autoruiten snel ontwasemen.
Een airconditioning vraagt ongeveer 7 pk van het motorvermogen en kost dus ook extra brandstof.
Om het aircosysteem gasdicht te maken is er olie toegevoegd om keerringen in het systeem soepel te houden en voor een goede afdichting te zorgen. Als een aircosysteem lang niet gebruikt wordt zal de olielaag wegzakken en keerringen kunnen gaan lekken. Het systeem is dus nooit lekvrij, hierdoor is onderhoud noodzakelijk. Zo kan het juiste vulgewicht van het systeem gecontroleerd worden, om daarmee een optimale werking te garanderen.
Tips
- Laat uw airco periodiek controleren!
Laat uw airco regelmatig controleren, in ieder geval 1 x per 2 jaar. Bijvoorbeeld in combinatie met een onderhoudsbeurt aan uw auto. - Gebruik de airconditioning bewust
Gebruik hem alleen als het echt nodig is. Zet hem dus uit zodra de auto op temperatuur is. - Zet de airco één keer per week 10 minuten aan
Zet de auto airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in uw aircosysteem. - Zet voor vertrek deuren of ramen open
Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg. Uw auto is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airconditioning in te schakelen. Maak alleen gebruik van de airco wanneer het niet koel genoeg wordt in uw auto. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airconditioning. Deze heeft alleen effect bij gesloten ramen. - Zet hem niet te koud
De overgang tussen binnen- en buitentemperatuur is anders te groot. Een te koude airconditioning geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als u ’climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen. - Gebruik van de airconditioning bij regen of in de winter
Schakel uw auto airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald. - Zet de airconditioning uit voor de motor uitgaat
Schakel 5 minuten voordat u de motor uitzet de airco uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie, en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren. - Voorkom verstopping van uw airco
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem. - Lees het instructieboekje
Lees aandachtig uw instructieboekje door voor het juiste gebruik en onderhoud. - Zet hem uit bij extra verbruik
Een airconditioning gebruikt brandstof en kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw wagen hard werken (caravan of bergen), zet hem dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig. - Maak de auto airco schoon
Ruikt de airconditioning toch onaangenaam, dan is hij waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage*.
P.S. Plasje onder uw auto.
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder een wagen met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.
Onderhoud
De meeste aircosystemen werken de eerste drie jaar zonder problemen.
Daarna moet airconditioning toch echt gecontroleerd worden bij een gespecialiseerd bedrijf. Het is beter om de auto airco ook in de winter regelmatig te laten draaien om afdichtingen soepel te houden.
Als u de airco gebruikt is het verstandig deze 5 minuten voor het eind van de rit uit te schakelen. De verdamper zal dan opdrogen en dit voorkomt schimmelvorming en hiermee onaangename geurtjes.
Als het systeem een lange tijd niet gebruikt wordt, is de kans groot dat afdichtingen uitdrogen en gaan lekken, en raakt het koelmiddel onder het niveau. Als het koelmiddel weglekt, raakt de compressor oververhit. De meeste airconditioning gaat dan ook defect door lekkage. Met als gevolg dat soms de compressor vervangen moet worden. Reparatie aan aircosystemen is specialistenwerk.
Wij zijn in het bezit van de kennis en de apparatuur om onderhoud en reparaties aan deze systemen uit te voeren. U bent dus bij ons op het goede adres!